Waterstof wordt onder hoge druk in de tank van een waterstof auto verpompt. Met behulp van de warmtewisselaar wordt de door de compressor aan de waterstof toegevoegde warmte weer afgevoerd.
Het koelen van de waterstof gebeurt met een methode afhankelijk van de koelinstallatie, in dit geval een liquid cooler. Deze kenmerkt zich doordat dat er geen faseovergang is en de warmteoverdracht plaatsvindt tussen twee vloeistoffen.
Waterstof heeft de toekomst en wint steeds meer terrein. Het is een duurzaam alternatief voor de fossiele brandstoffen. De waterstof voertuigen maken door middel van een brandstofcel elektriciteit uit waterstof en zuurstof. Met deze elektriciteit wordt de elektromotor(en) van de auto aangedreven. In plaats van verbrandingsgassen blijft er slechts water over. Waterstof wordt op gemiddelde druk gebufferd en moet onder hoge druk in de tank van de auto. Een tankbeurt van ± 4 kg waterstof (goed voor 650 km rijplezier) mag niet langer duren dan een reguliere tankbeurt. Dit is mede bepalend voor de koeler. ROBOX heeft een compact ontwerp gerealiseerd dat moest passen in een container (in dit geval niet onze compacte Micro Shell & Tube). Deze koeler is geschikt voor de hoge drukken en het koelvermogen dat benodigd is voor het goed functioneren van het vulstation.
Het betreft een Shell & Tube warmtewisselaar. Een one-pass shell, fixed tubesheets en met integraal gelaste headers. Type BEM 141/3400 geheel in RVS en volgens PED cat.IV/Mod.H1 en ASME VIII Div.1 (+ extra requirements uit Div.2 en 3) ontworpen voor 1050 barg.