Voor een waterstof vulstation op de automotive campus in Helmond. Waterstof wordt onder 300 bar gebufferd en moet vervolgens naar 700 bar in de tank van een waterstof auto verpompt worden. Met behulp van de warmtewisselaar wordt de door de compressor aan de waterstof toegevoegde warmte weer terug gekoeld.
Het koelen van de waterstof gebeurt middels de hydrogen cooler. Dit is een liquid cooler die zich kenmerkt doordat er geen faseovergang is en de warmteoverdracht plaatsvindt tussen 2 vloeistoffen. In dit geval uitgevoerd als een shell & tube warmtewisselaar waar de Hydrogen gekoeld wordt met behulp van een koudemiddel.
Waterstof heeft de toekomst en wint steeds meer terrein. Het is een duurzaam alternatief voor de fossiele brandstoffen. De waterstof voertuigen maken door middel van een brandstofcel elektriciteit uit waterstof en zuurstof. Met deze elektriciteit wordt de elektromotor(en) van de auto aangedreven. In plaats van verbrandingsgassen blijft er slechts water over. Waterstof wordt op 300 bar gebufferd en moet op 700 bar in de tank van de auto. Een tankbeurt van ± 4 kg waterstof (goed voor 650 km rijplezier) mag niet langer duren dan een reguliere tankbeurt. Dit is mede bepalend voor de koeler. ROBOX heeft een compact ontwerp (passend in een container) ontworpen dat geschikt is voor de hoge drukken en het koelvermogen dat benodigd is voor het goed functioneren van het vulstation.
Het betreft een Shell & Tube warmtewisselaar. Een one-pass shell, fixed tubesheets en met integraal gelaste headers. Type BEM 114/2500 geheel in RVS en volgens PED cat.IV/Mod.H1 en ASME VIII Div.1 (+ extra requirements uit Div.2) ontworpen voor 925 barg.
Project Manager PID bij
Koole Terminals BV
“Als een van de belangrijkste tankopslag- en oliebewerkingsbedrijven in Europa staan we voor een uitdaging als het gaat om vervuiling in de warmtewisselaars. We zijn naast een opslag terminal namelijk ook een productielocatie. Voor klanten kunnen wij grondstoffen en producten opwerken. Daartoe hebben wij vier destillatie-units op de locatie. Deze worden telkens anders bedreven aangezien de voedingsstromen constant wisselen. Soms is vervuiling van de warmtewisselaars dan het gevolg. Samen met ROBOX en diverse ingenieursbureaus zijn we daarom gezamenlijk in actie gekomen ter verbetering van onze destillatie-units. Doel van dit project was om te kijken waar de vervuiling vandaan komt en het zoeken naar een toekomstbestendige oplossing.
Door turbulators – een soort ‘wokkels’ – te plaatsen in de buizen van de warmtewisselaar zijn onze processen
schoner en sneller geworden: onze doorzet is bijna verviervoudigd. De draaiende beweging van de vloeistoffen in de buizen zorgt ervoor dat de wanden worden ontzien. Dat we dit resultaat behaald hebben, komt mede door de innovatieve rol die ROBOX hierin heeft gespeeld.
Zij denken intensief mee en schakelen snel om levertijden te halen. In ons geval was er ook een nauwe samenwerking nodig met de verschillende partijen die onze projecten leiden. Dit hebben zij naar alle tevredenheid vormgegeven. De klantgerichtheid staat bij ROBOX voorop: wat wordt afgesproken wordt altijd nagekomen.”
Wat wij vooral op prijs stellen aan de samenwerking met ROBOX is dat zij zeer flexibel zijn. Dat heeft ook weer alles te maken met het eisenpakket van de klant. Soms duurt het ontwikkelproces lang, wordt het ontwerp toch weer omgegooid of hebben onze klanten alsnog aanvullende eisen. ROBOX reageert hier altijd heel redelijk op en men denkt mee om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Die efficiency komt in de gehele bedrijfsvoering van ROBOX terug: de communicatie verloopt correct en adequaat, afspraken worden nagekomen en producten worden op tijd geleverd. Deze producten worden met veel zorg en kennis van zaken ontwikkeld. Precies wat onze sector en onze klanten nodig hebben.”